Roadtrip 2018, päivä 5 / Caminito del Rey (Espanja)

Tiistain päivävaelluksemme oli niin upea, etteivät sanat riitä kertomaan.

Aamulla pakkasimme kamat, teimme eväät, söimme aamiaista ja lähdimme ajelemaan Caminito del reylle. Matkaa oli noin tunnin ajomatkan verran, perillä veimme auton maksulliselle parkkipaikalle (2e/pvä) ja kävelimme pitkän pimeän tunnelin läpi reitin aloituspaikalle. Tarkoituksella meillä oli taskulamppu mukana ja sitä kyllä tarvittiinkin.

Aloituspaikalla ooi paljon ihmisiä odottamassa omaa lähtöään, osalla ei ollut edes lippuja – me olimme ostaneet sellaiset valmiiksi netistä. Lipuille tuli hintaa paluukyydin kanssa yhteensä 11.55e/hlö.

Joustavasti pääsimme aloittamaan vaelluksen jo noin 20 minuttia aiemmin kuin lippujen oikea aika oli. Saimme lyhyen infon turvallisuuskäytännöistä, kypärät päähän ja sitten pääsimne lähtemään.

7,7km upeissa maisemissa meni nopeasti. Mukaanlukien lounastaukomme matkaan kului noin 2,5h vaikka pysähtelimme useita kertoja ihailemaan ja kuvailemaan, antamaan muiden ottaa kuvia jne. Olimme varautuneet myös fyysisesti rankempaan kokemukseen, mutta polku oli loppujen lopuksi todella helppokulkuinen lukuunottamatta ihan reitin lopussa olevia lukuisia portaita.

Caminito del rey on vanha työmiesten työmatka, josta sittemmin muodostui uhkarohkeiden maailman vaarallisin vaellusreitti. Reitti kuitenkin kunnostettiin muutamia vuosia sitten ja nyt se on turvallinen kaikille, myös kokemattomille vaeltajille. Suosittelen ehdottomasti käymään tuolla, maisemat ovat yksinkertaisesti upeat.

Reitiltä pois tultuamme eräs tutkimuksen tekijä pysäytti meidät ja halusi haastatella reissukokemuksistamme meitä. Vastailimme kysymyksiin ja kävelimme sitten läheiseen ravintolaan jäätelölle.

Jäätelöt syötyämme käveltiin bussipysäkille ja hyppäsimme bussiin, joka vei meidät takaisin reitin alkuun ja autollemme.

Autolla lähdimme palaamaan kohti Rondaa pikkuisia vuoristoteitä. Maisemat olivat mahtavat, mutta pikkuisen kyllä hirvitti kun tiet oli niin kapeat että hassusti olisi käynyt jos joku olisi vastaan tullut, mutta mutkien taakse ei nähnyt tuleeko sieltä ketään – piti vain toivoa ettei tule. Tällä kertaa onni oli onneksi puolellamme. 😀

El burgosissa yritimme käydä syömässä, mutta ruokaravintolaa emme löytäneet, joten haimme kaupasta välipalaa ja jatkoimme kohti Rondaa. Matkalla oli näköalapaikka erään vuoren päällä, parkkipaikalta piti jonkin matkaa nousta polkua pitkin ylös kävellen ja mehän käveltiin vaikka päivän aikana kävelykilometrejä olikin jo kertynyt. Kyllä oli taas sen arvoista, maisemat olivat huikeat!

Rondaan palattuamme kävinme syömässä, hakemassa lähikaupasta aamupalaa ja palasimme asunnollemme loppuillaksi ihan vain oleskelemaan.

2 responses to “Roadtrip 2018, päivä 5 / Caminito del Rey (Espanja)

1. Oi että, odottelen että itse pääsisin noihin maisemiin käymään. Caminito del Rey näyttää käymisen arvoiselta, jotenkin lukemani jutut siitä keskittyvät kertomaan siitä, miten vaarallinen reitti oli ennen, eikä noita upeita maisemia ole hehkuteltu niin paljoa. Koitain netistä vielä myös tarkistella, kulkisiko Rondaan matkailuautoystävällisempiä teitä, olen lukenut just lähinnä kapeista ja kiemuraisista väylistä sinne.

• Etelärannikolta Rondaan kulkeva tie (A405 ja A369) oli kyllä vuoristossa kiemurteleva ja noususuuntainen, mutta yllättävänkin leveä verraten moneen muuhun vuoristotiehen. Uskoisin, että siellä matkailuautolla pärjää. 😊

Caminito del rey on mahtava, ne maisemat on ihan käsittämättömiä eikä kuvissa saa näkymään sitä todellisuutta. Ehdottomasti kannattaa käydä!